کد خبر: 1225862
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۰
مهدی گلشنی، مدیرکل حمل و نقل عمومی  و امور مناطق شهرداری تهران:‌
برای اصلاح و تشویق شهروندان به رفتار درست ترافیکی لازم است آموزش همه کاربران حمل و نقل اعم از خودرو‌های خصوصی و عمومی به ویژه آن‌هایی که در معرض خطر بیشتری هستند از جمله عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسیکلت سواران، تقویت و به آن بهای زیادی داده شود

جوان آنلاین: دکتر مهدی گلشنی، مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران معتقد است ایمنی حمل و نقل، یعنی تردد و عبور و مروری که توأم با سلامتی بوده و احتمال وقوع تصادفات برای تمامی حمل و نقل‌ها اعم از وسایل نقلیه خصوصی، عمومی و عابران پیاده نباشد یا نزدیک به صفر باشد. وی در توضیح رفتار درست ترافیکی شهروندان با اشاره به اینکه موضوعات آموزشی باید از خود و اطرافیان آغاز شود، می‌گوید: برای اصلاح و تشویق شهروندان به رفتار درست ترافیکی لازم است آموزش همه کاربران حمل و نقل اعم از خودرو‌های خصوصی و عمومی به ویژه آن‌هایی که در معرض خطر بیشتری هستند از جمله عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسیکلت سواران، تقویت و به آن بهای زیادی داده شود. همچنین پررنگ‌تر کردن و معنادارترکردن سیستم تشویق و تنبیه مانند جریمه‌های معمولی ریالی و اعمال محدودیت‌ها نیز انجام شود و در آخر اطلاع رسانی به موقع و درست این موارد به شهروندان است که می‌تواند یک رفتار درست را در شهروندان نهادینه کند. گلشنی نقش آموزش خانه و مدرسه را در بالابردن فرهنگ ایمنی حمل و نقل پررنگ می‌داند و می‌افزاید: نقش این دو نهاد ارزشمند برای ارتقای سطح ایمنی بسیار بالاتر و مؤثرتر از میزان قابل تصور در جامعه است. به گونه‌ای که در کشور‌های موفق و پیشرو، بودجه‌های بالایی در این زمینه صرف می‌شود و مفاهیم اولیه از سنین پایین برای کودکان و دانش‌آموزان مطرح و مشوق‌هایی برای جلب توجه آن‌ها و ایجاد جذابیت این موضوعات، فراهم می‌شود. این بسیار نقش تعیین کننده‌ای دارد و بیشترین و بزرگ‌ترین نقش را در حوزه ارتقای این مقوله بر جای خواهد گذاشت. 
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران با تأکید بر اینکه شهروندان باید در تردد‌های شهری و بین شهری به دو گروه آسیب‌پذیر از جمله کودکان و سالمندان توجه ویژه‌ای داشته باشند، ادامه می‌دهد: با توجه به ملاحظاتی که باید برای این دو گروه در نظر گرفت، آموزش و آشنایی آن‌ها با مفاهیم و قوانینی از جمله تردد غیر ضرور در شبانه‌روز، استفاده از لباس رنگ روشن در تاریکی و... لازم و ضروری است. البته نکات ایمنی عمومی در حمل و نقل نیز قابل اجراست و باید رعایت شود، مانند میزان روشنایی در پایانه‌ها و ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی که می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای ایمنی این دو گروه و سایر شهروندان در سطح شهر داشته باشد. 
وی اشاره‌ای هم به نقش مراکز فرهنگی در فرهنگسازی حمل و نقل ایمن داشته و بیان می‌کند: اساساً هر جایی که بتوان اذهان عمومی را در این مسیر به ویژه برای کودکان و نوجوانان به‌کار گرفت کار مؤثری است. مانند فرهنگسراها، سرا‌های محله و پارک‌های ترافیکی که از سوی شهرداری پیش‌بینی شده است. البته لازم است بودجه‌های پیش‌بینی شده تأمین و در این رابطه برنامه‌های استاندارد با نظارت کمی و کیفی نیز ارائه گردد تا نقش مؤثرتری در این زمینه ایفا شود. 
گلشنی در ادامه با اشاره به اینکه هر موضوع آموزشی در مرحله اول باید از خود شروع شود، ادامه می‌دهد: همه موضوعات آموزشی ترافیکی باید از خود و خانواده‌مان شروع شود و باور داشته باشیم و به ایمان واقعی برسیم که منافع رعایت قوانین برای خودمان مفید است و بعد به عموم جامعه برمی‌گردد، بنابراین اراده کرده و ابتدا از اطرافیانمان شروع کنیم. نقش‌مان را کمرنگ نبینیم و موضوع را جدی بگیریم و دنبال کنیم. 
وی در آخر به محاسن استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اشاره می‌کند و می‌گوید: استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی علاوه بر اینکه هزینه سفر‌ها را کاهش می‌دهد، به علت وجود استاندارد‌هایی که توسط شرکت‌ها و سازمان‌های متولی نظارت و بازرسی می‌شوند، سطح ایمنی سفر‌ها را ارتقا می‌دهد. به عنوان مثال جایگزینی سفر موتورسیکلت با مترو یا اتوبوس‌های تندرو، مخاطرات بالقوه را کم می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود شهروندان تا جایی که ممکن است برای حفظ جان و سلامتی خودشان و شهرشان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار